Consulta, New York Retail's Big Show'da
Consulta, New York Retail's Big Show'da

Consulta Yönetim Danışmanlığının Perakende sektörüne hakim danışmanlarından Sinan AYDOĞUŞ  ve Erkan YAPRAK, katılmış oldukları NRF programına ilişkin değerli gözlem ve deneyimlerini bizlerle paylaştılar. NRF her sene dünyanın en büyük perakende organizasyonuna ev sahipliği yapıyor. 2015 yılında da 85 ülkeden, 34 binin üzerinde katılımcı, perakendenin büyük showuna katılmak için New York’a geldi. Organizasyon boyunca Consulta danışmanları, bir yandan 300’ü aşkın uzmandan kendi tecrübelerini dinleyerek, yaklaşık 18 bin metrekarelik Expo alanında 575 firmadan perakende sektöründe çeşitli alanlarda kullanılan en son teknolojilerdeki gelişmeleri yakından görebilme imkanı elde ettiler.

SAP, IBM, Oracle, Microsoft, JDA, Cisco, Walmart, Levi’s, Adidas, Alibaba, Tesco, Macy’s, GAP, Stables, Target, Louis Vitton, Abercrombie&Fitch, eBay, Gartner, Nielsen gibi sektörün önde gelen firmalarının üst düzey yöneticilerinin katılımı ile düzenlenen ve Omnichannel, Mobilin Gücü, Big Data, Digitalizasyon, Değişen Tüketici Beklentileri/ Trendleri, Perakende Teknolojileri gibi sektörde öne çıkan konuların konuşulduğu oturumlarda, katılımcılar hem sektörde en ileri uygulamaları uygulayıcılarından öğrenmek, hem de ileriki yıllarda yaşanılacak gelişmeler hakkında fikir alışverişinde bulunabilme fırsatı yakaladı.

Sektör dışı konuşmacılara da ev sahipliği yapan organizasyonda, NRF Başkanı tarafından geçtiğimiz yıl eski ABD başkanı Georghe W. Bush ile yapılan sohbetin bu seneki konuğu, 2006-2014 yılları arasında Amerikan Merkez Bankası (FED) başkanlığı görevini yürüten Ben S. Bernanke’ydi. Yoğun ilgi gören, “Küresel Ekonomik Zorluklar ve Başarı için Fırsatlar” adlı sohbette Saks eski Başkanı / CEO’su Stephen Sadove’un sorularını yanıtlayan Bernanke, 2008 Mortgage Krizi’nin öncesi ve sonrasında görev süresi içinde yapılanları ve dönemin ekonomisini değerlendirerek, yakın dönemdeki gelişmeleri ve önümüzdeki döneme ilişkin olarak global ekonomi üzerine yorumlarını, tahminlerini, fırsat ve gördüğü riskleri katılımcılarla paylaştı.

Dijital dünyanın katkısı ile tüketici  karakterlerinin çok hızlı bir şekilde değişmekte olduğunu ileten Consulta Kıdemli Danışmanı Sinan AYDOĞUŞ, günümüzde tüketicilerin çok daha bilgili olduklarını,  rahatlıkla bilgiye ulaşabildiklerini, tüm pazarı aynı anda görebiliyor olduklarını ve tüm bunların etkisiyle tüketicilerin piyasada eskisine göre çok daha güçlü olduklarını iletti. Tüketicilerin, sahip oldukları güce karşılık olarak markalardan kendi ihtiyaçlarına yönelik doğru çözümler beklemekte olduklarını dile getirdi. Tüketici dünyasında farklı satış kanalları yok, dijital-fiziksel ayrımı yok.
Firmaların, kendilerini dijital dünya ile entegre etmeleri gerektiğinin önemini ileten Sinan AYDOĞUŞ, önemli olan noktanın teknolojik gelişmeleri, tüketici sorunlarının çözümüne fayda sağlayabilecek şekilde, şirketin iş yapış şekilleri ile entegre edebilmek olduğunu iletti. “Teknoloji için teknoloji” değil, “tüketicinin hayatını kolaylaştırmak için teknolojinin” değerinden bahsetti. Teknolojik gelişmelerin pazardaki ve toplumdaki etkilerine ayak uydurabilecek şirketlerin, önümüzdeki dönemde tüketicileri kendilerine çekebileceklerini ve onları kendilerine bağlayabileceklerini yorumlarına ekledi.

New York’da görüldü ki, tüm dünya bunu nasıl yapabileceğini anlamaya çalışıyor. Sinan AYDOĞUŞ, çok geç olmadan Türk firmalarının da söz konusu yolda ilerlemeye başlamasının, yaşanan globalizasyondan dolayı oldukça kritik olduğu ve artık Türkiye’nin dünyayı geriden takip etme lüksü olmadığı görüşünde. Türkiye ve hedef ülkelerimizde artık sadece kendi içimizde değil tüm dünya ile rekabet ettiğimizi ileten Sinan Aydoğuş, “Consulta olarak Retail’s Big Show’a birçok Türk firmasının katıldığını gördük. Geçen yıllara oranla Türk katılımcı sayısında hızlı bir artış yaşanıyor. Bu artışın sonucunda, önümüzdeki yıllarda firmalarımızda hızlı değişmeler görebiliriz, ancak hala almamız gereken önemli dersler ve ilerlememiz gereken uzun bir yol var.” diyerek katılmış olduğu Panellerle ilgili değerli yorumlarını paylaştı.

Programa katılan bir diğer Consulta Danışmanı Erkan YAPRAK ise, organizasyonla ilgili şu açıklamalarda bulundu:

"Öncelikle 34.000 kişinin katıldığı bu derece büyük bir eventin NRF tarafından çok iyi organize edildiğini belirtmek gerek. Onlarca farklı session, yakın konuları içeren keynote'ların çakışmasını önleyecek çok iyi bir zaman planı kapsamında yönetilmiş ve bu sayede Jacob Javits Convention Center'ın devasa boyutlarının katılımcılar için dezavantaj oluşturmasının önüne geçilmiş. 

Omni-channel perakende, mobil araçlar ve big data kavramlarının Big Show 2015 gündeminin öne çıkan başlıkları olması perakende sektörüne odaklanmış yönetim danışmanları olarak bizleri şaşırtmamış olsa da, bu başlıkların günden güne daha büyük kitlelerce tartışıldığını görmek uygulanabilirlikleri konusundaki soru işaretlerimizi azalttı. Özellikle NetShoes ve GameStop gibi firmalar perakende süreçlerini  online olarak mobil dünyaya uyumlu bir şekilde yönetme konusunda iy birer örnek olarak öne çıktılar. Özellikle yeni jenerasyonda görülen git gide mağazalarda daha az vakit geçirme trendi, tüketici verisini efektif bir biçimde analiz ederek, onlara bekledikleri "tek kanal" deneyimini yaşatmayı mevcut durumda bir katma değer haline getirirken, bunun yakın gelecekte perakendeciler için hayatta kalabilmek adına bir zorunluluk olacağını öngörmekteyiz. Öte yandan perakende satışlarının hala neredeyse %90'ının fiziksel mağazalar üzerinden yapılmakta ve bu da bize mağaza yönetimi süreçlerinin halen ne derece önemli olduğunu gösteriyor. Ancak burada da klasik yaklaşımın ötesine geçerek Urban Outfitters örneğinde olduğu gibi, mağazayı içerisinde bulunan müşteri için bir yaşam alanı haline getirmek gerekmekte. 

Bilgiye her noktadan ve hızlı bir şekilde ulaşabilmenin tüketiciyi eskisinden çok daha güçlü kılıyor oluşu perakende sektörünü yönlendirecek en önemli etken. Türkiye pazarının bu gibi gelişmelere uyum sağlamak adına kat etmesi gereken mesafe göründüğü kadar uzak olmadığını düşünüyorum; çünkü değişikliklere adapte olmak konusunda ülkemizdeki tüketiciler çok hızlı. Bu durum ilk adapte olan oyunculara ciddi avantaj sağlayacak ve diğer oyuncuların çok daha çevik olmasını zorunlu kılacaktır. "

Consulta, Yönetim Danışmanlığı hizmetinin yanı sıra, Bağımsız Denetim, Vergi Denetimi  ve Müşavirlik hizmetleri de vermektedir. Ayrıca 1965 yılında İtalya’da, bağımsız bir düşünce kuruluşu ve danışmanlık firması olarak kurulmuş olan The European House Ambrosetti nin Türkiye’deki tek temsilcisidir. Ambrosetti 2014’de Dünya çapındaki en başarılı Think Tankler arasında, Avrupa’da dördüncü, dünya sıralamasında ise on altıncı olarak konumlanmıştır.