Bülten Aboneliği

Güncel bültenlerden haberdar olmak için abone olunuz.

Bülten Kayıt Formu

TEKNOPARK ve AR-GE İşyerleri: 7263 Sayılı Kanunun Çalışma Hayatına Yansımaları Nelerdir? - 03 Şubat 2021


Konu: TEKNOPARK ve AR-GE İşyerleri: 7263 Sayılı Kanunun Çalışma Hayatına Yansımaları Nelerdir?

TEKNOPARK ve ARGE İşyerlerinde Değişiklikler

Sayı:

2021/20

Tarih:

03.02.2021

Özet:

Bu Bültenimizde 03.02.2021 Tarihinde Resmi Gazete ’de Yayınlanan 7263 Sayılı Kanun ve Çalışma Hayatına Etkisi Aktarılacaktır

7263 Sayılı Kanunun Çalışma Hayatına Yansımaları Nelerdir?

1- BÖLGE DIŞI ÇALIŞMALAR

4691 Sayılı Kanun

“Buna ilave olarak Bölgede yer alan işletmelerde gelir vergisi stopajı teşvikine konu edilen toplam çalışma sürelerinin yüzde yirmisini aşmamak kaydıyla bu fıkrada belirtilen durumlar haricinde ilgili personelin Bölge dışında geçirdikleri süreler de gelir vergisi stopajı teşviki kapsamında değerlendirilir. Yüzde yirmi olarak belirlenen bu oran Cumhurbaşkanı tarafından yüzde elliye kadar artırılabilir.”

5746 Sayılı Kanun

“Buna ilave olarak Ar-Ge veya tasarım merkezlerinde gelir vergisi stopajı teşvikine konu edilen toplam çalışma sürelerinin yüzde yirmisini aşmamak kaydıyla bu fıkrada belirtilen durumlar haricinde ilgili personelin bu merkezler dışında geçirdikleri süreler de gelir vergisi stopajı teşviki kapsamında değerlendirilir. Yüzde yirmi olarak belirlenen bu oran Cumhurbaşkanı tarafından yüzde elliye kadar artırılabilir.”

Sonuç: Hem TEKNOPARK hem de ARGE/tasarım merkezleri için toplam çalışma süresinin %20’sini geçmemek üzere kalıcı olarak merkez dışındaki sürelere vergi stopajı teşviki getirilmiştir.

2- ÜCRETİN BRÜTE İBLAĞI NASIL OLACAK?

5746 Sayılı Kanun Mevcut Düzenlemesi:

Gelir vergisi stopajı teşviki: Kamu personeli hariç olmak üzere teknoloji merkezi işletmelerinde, Ar-Ge merkezlerinde, kamu kurum ve kuruluşları ile kanunla kurulan veya teknoloji geliştirme projesi anlaşmaları kapsamında uluslararası kurumlardan ya da kamu kurum ve kuruluşlarından Ar-Ge projelerini desteklemek amacıyla fon veya kredi kullanan vakıflar tarafından veya uluslararası fonlarca desteklenen ya da TÜBİTAK tarafından yürütülen Ar-Ge ve yenilik projelerinde, teknogirişim sermaye desteklerinden yararlanan işletmelerde ve rekabet öncesi işbirliği projelerinde çalışan Ar-Ge ve destek personeli ile bu Kanun kapsamında yukarıda sayılan kurum ve kuruluşlar tarafından desteklenen tasarım projelerinde ve tasarım merkezlerinde çalışan tasarım ve destek personelinin; bu çalışmaları karşılığında elde ettikleri ücretlerinin doktoralı olanlar ile temel bilimler alanlarından birinde en az yüksek lisans derecesine sahip olanlar için yüzde doksan beşi, yüksek lisanslı olanlar ile temel bilimler

4691 Sayılı Kanun Mevcut Düzenlemesi:

Bölgede çalışan; AR-GE, tasarım ve destek personelinin bu görevleri ile ilgili ücretleri 31/12/2023 tarihine kadar her türlü vergiden müstesnadır.

Yeni Kanun 7263 Düzenlemesi:

“31/12/2028 tarihine kadar, bölgede çalışan AR-GE, tasarım ve destek personelinin bu görevleri ile ilgili ücretleri üzerinden asgari geçim indirimi uygulandıktan sonra hesaplanan gelir vergisi; verilecek muhtasar beyanname üzerinden tahakkuk eden vergiden indirilmek suretiyle terkin edilir.”

alanlarından birinde lisans derecesine sahip olanlar için yüzde doksanı ve diğerleri için yüzde sekseni gelir vergisinden müstesnadır.

Yönetmelik: 10/2

Kanunun 3 üncü maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen Ar-Ge, tasarım ve destek personelinin ücretlerine ilişkin teşvik, Gelir Vergisi Kanununun geçici 75 inci maddesinde yer alan düzenlemeye göre, 31/12/2023 tarihine kadar vergiden müstesna tutulması yerine, muhtasar beyanname üzerinden tahakkuk eden vergiden asgari geçim indirimi uygulandıktan sonra terkin edilerek uygulanır.

Sonuç: TEKNOPARK’lar için getirilen söz konusu hükmün Kanunun ana amacıyla uyumsuz olduğunu düşünmekteyiz. Kanun’un gerekçesinde “Girişimcilerin üzerindeki istihdam yükünün azaltılması amaçlanmaktadır. Eklenen ibare ile gelir vergisi stopaj desteğinin işveren lehine uygulanması gerektiği hususu netleştirilmektedir” denilmiş olsa da, vergiden müstesna bir kazancın brütünün nasıl hesaplanacağı ile ilgili tereddüt oluşmuştur. AR-GE Yönetmeliğinde ve Gelir Vergisi Kanunun geçici 75. maddesinde “müstesna tutulması yerine, beyanname üzerinden terkin edilmesi” ifadesi bilinçli bir ifade olarak yer almış ve 4 Sayılı Vergi Tebliği de bu durumu örnek ile pekiştirmiştir. Ancak 4691 sayılı Kanun ile yapılan düzenlemede böyle bir hükme yer verilmemiş olması ve Kanunun amacı ile düzenlemenin uyumsuzluğu dikkat çekmektedir. Gerçekten TEKNOPARK olup, brüt ücret ile çalışan işyerleri için hüküm netlik kazandırmış olsa da, net ücret ile çalışanlar için bir belirsizlik yaratmıştır. İkincil mevzuat düzenlenmesi beklenmektedir.

3- DESTEK PERSONEL SAYISI ARTIYOR

TEKNOPARK’larda istihdam edilen ARGE personelinin %10’u kadar destek personeli için istisna uygulanabiliyordu. Yapılan düzenleme ile toplam personel sayısı on beşe kadar olan TEKNOPARK Bölge firmaları için yüzde on olan oran yüzde yirmi olarak uygulanacaktır.

4- EĞİTİME DESTEK VE EN AZ SÜRE İSTİHDAM ŞARTI KALDIRILDI

TEKNOPARK ve ARGE işyerlerinde çalışan ve yüksek lisans ya da doktora yapan personelinin yüksek lisans yapanlar için 1,5 yıl, doktora yapanlar için 2 yılı geçmemek üzere dışarıda geçirdiği sürelere ilişkin ücretlerinin gelir vergisi stopaj teşviki kapsamında sayılmanın temel şartı olan en az 1 yıl çalışma şartı kaldırılmıştır.

5- DİĞER DÜZENLEMELER

Vergi bölümümüz tarafından da kurumlar vergisi ve diğer vergi düzenlemelerine ilişkin bülten yayınlanacak olup, genel olarak aşağıdaki başlıklarda diğer düzenlemeleri sayabilmemiz mümkündür.

 TEKNOPARK: 1/1/2022 tarihinden itibaren geçici 2’nci madde kapsamında yıllık beyanname üzerinden istisna edilen kazançları tutarı 1.000.000 Türk lirası ve üzerinde olan gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri tarafından, bu tutarın yüzde ikisi pasifte geçici bir hesaba aktarılır.

 ARGE ve TEKNOPARK: Teşvik süreleri 31.12.2028 tarihine kadar uzatıldı.

 Girişim sermayesi desteği: Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı bütçesinden teknoloji, teknolojik üretim ve yenilik faaliyetlerini desteklemek amacıyla girişim sermayesi fonlarına destek bütçesi aktarılabilir. Girişim sermayesi desteği kapsamında kaynakların aktarıldığı girişim sermayesi fonlarından ya da bu fonların yatırım yaptığı fonların yatırımlarından yararlanan şirketlere, gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri tarafından sağlanan sermaye desteklerinin beyan edilen gelirin veya kurum kazancının yüzde onunu ve öz sermayenin yüzde yirmisini aşmayan kısmı 193 sayılı Kanunun 89 uncu maddesi uyarınca ticari kazancın ve 5520 sayılı Kanunun 10 uncu maddesine göre kurum kazancının tespitinde indirim konusu yapılır. Bu kapsamda yapılacak indirim tutarı yıllık 1.000.000 Türk lirasını aşamaz.

Saygılarımızla,

CONSULTA İş ve Sosyal Güvenlik

(*) Sirkülerlerimizde yapılan açıklamalar yalnızca bilgilendirme amaçlı olup, kesin işlem tesis etmeden önce uzmanlarımızdan görüş ve yönlendirme alınmasını önemle tavsiye ederiz. Bu sirkülerlerin amacı tek başına uygulamalara yön vermek olmayıp; mükelleflerimizin risk, fırsat ve değişiklikler hakkında güncel bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. Yegâne kaynak olarak sirkülerlerimizdeki açıklamaların kullanılması halinde doğabilecek olası zararlardan CONSULTA sorumlu olmayacaktır.

Dökümanı İndir